Verhuizing en een fiets - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Gerco Wassink - WaarBenJij.nu Verhuizing en een fiets - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Gerco Wassink - WaarBenJij.nu

Verhuizing en een fiets

Blijf op de hoogte en volg Gerco

16 April 2014 | Verenigde Staten, San Diego

Hallo allemaal,

Een aantal mensen begon zich waarschijnlijk al af te vragen of ik nog Nederlands spreek, aangezien m'n vorige verslag alweer enkele weken oud is ;) Maar hier is er weer eentje, een verslag vanuit 'Americas Finest City'. Ja, dat is de bijnaam van San Diego. Een naam waar ik me best in kan vinden, want je hebt hier voor elk wat wils. Het is hier bijna altijd zonnig, de zee is dichtbij, er zijn winkels in overvloed (grote shopping malls in de plaatsen rondom de stad zelf) en het aantal restaurants en bars is ontelbaar.

Zoals de titel al doet vermoeden, ben ik onlangs verhuisd! Het beviel me prima in m'n eerste gastgezin, maar de afstand naar het werk was niet ideaal. Voor m'n vertrek had ik rekening gehouden met een verblijf van hooguit drie weken in Chula Vista, maar dat werden er uiteindelijk vier. Ik heb op internet uitgebreid gezocht naar een kamer downtown of in ieder geval dichtbij de stad. Ik ben natuurlijk een paar kamers wezen bekijken, maar geen van alle was geschikt. Nu ben ik best wel veeleisend, dus ik zie mezelf niet ruim een jaar wonen in een kamer van 5 bij 3 meter voor 500 à 600 dollar per maand. San Diego blijkt een aardig dure stad te zijn wat huisvesting betreft. Gelukkig heb ik (tijdelijk) redelijk goedkoop onderdak gevonden bij mensen uit de kerk van de familie Van Leuven. Zij wonen een paar km van de binnenstad van San Diego vandaan. Het huis staat in National City, maar dat behoort officieel tot San Diego.

Het volgende hoofdstuk heet: 'de fiets'.
Met het oog op mijn aanstaande verhuizing was ik al een tijdje op zoek naar een tweewieler. Ik was op Craigslist (een soort Marktplaats) al een tijdje aan het rondkijken, maar een mountainbike (gewone stadsfietsen zoals wij ze kennen, zijn hier erg zeldzaam) waar ik op kan rijden, was niet gemakkelijk te vinden. Uiteindelijk vond ik er eentje in Santee (zie kaart). Daar zijn we op een vrijdagmiddag na het werk dan maar naar toe gereden. De fiets was duidelijk gebruikt, maar op wat piepende velgremmen en een moeilijk schakelende ketting na, ging het best. Ik heb de gevraagde 220 dollar maar betaald, want heel veel keus had ik niet. Het stalen ros heeft ruim een week in de schuur gestaan bij de familie Van Leuven, voordat ik 'm bij m'n nieuwe onderkomen in gebruik kon gaan nemen. Afgelopen vrijdagmorgen was de 'vuurdoop'. Die duurde maar liefst 10 seconden en ruim 20 meter, want toen lag de ketting op straat... Afgelopen zaterdag ben ik daarom maar naar een fietsenmaker in de binnenstad geweest, die er naast een nieuwe ketting ook gelijk een standaard op heeft gemonteerd. Ook heb ik een voor- en achterlicht aangeschaft, zodat ik in het donker mag rijden. De geadviseerde - niet verplichte - helm laat ik, eigenwijs als ik ben, maar achterwege.

Zaterdagmiddag, na de fietsreparatie, heb ik met m'n Italiaanse collega Stefano afgesproken en hebben we onder het genot van een stralend zonnetje de kustlijn en de havens (Embarcadero en Seaport Village) met een bezoek vereerd. Zie daarvan enkele bijgevoegde foto's.

Inmiddels ben ik al twee dagen op en neer gefietst en het bevalt me prima! Geen last van niet-oplettende automobilisten tot nu toe en de heuveltjes vallen ook best mee. De eerste maatregel tegen de overtollige kilo's is dus ingezet. Nu nog een sportschool zien te vinden.

Aanstaande zaterdag hoop ik met m'n nieuwe gastgezin, Malcolm & Irma Maxwell, naar een honkbalwedstrijd van de San Diego Padres te gaan. Dat is stap 1 van mijn amerikanisering op sportgebied ;) Later dit jaar hoop ik nog eens een basketbalwedstrijd van de Los Angeles Clippers te gaan bijwonen.

Andere uitstapjes op mijn to-do-list zijn een bezoek aan Mexico (Tijuana is dichtbij), maar ook aan Mexico-stad, wat misschien later dit jaar gaat gebeuren als Malcolm en Irma haar familie aldaar gaan bezoeken. Verder wil ik nog eens wandelen in de bergen ('hiken'), zwemmen in de zee, naar Joshua Tree National Park, naar San Francisco en naar de Grand Canyon. Genoeg ideeën en plannen, zoals jullie zien ;)

Tot de volgende keer!

Gerco

P.S. Het werk bevalt me uitstekend! Volgende keer meer daarover ;)

  • 16 April 2014 - 19:40

    Ome Geurt:

    Hoi Gerco,

    Lijkt me toch een groot avontuur!
    Ik zou een fietsenhandel beginnen daar!

    Succes jongen

  • 17 April 2014 - 19:10

    Marieke:

    Heej Gerco!
    Leuk om al je verhalen en ervaringen te lezen.
    Fijn dat je het naar je zin hebt.
    Veel plezier daar verder en bovenal: geniet ervan!
    Groetjes Marieke

  • 28 April 2014 - 15:42

    Jaap Van Harten:

    Hi Gerco,

    Wat leuk om je gisteren ontmoet te hebben in San Diego. De wereld is kennelijk weinig groter dan Zwartebroek, Hoevelaken en, waar het dan samenkomt, Sam Diego.
    Maar nu mijn vraag: wat is ook alweer je achternaam? Mijn dochter is benieuwd of ze je inderdaad kent van school. [zal de jetlag wel zijn, dat je hele naam me ontschoten is ....]

    In ieder geval nog een goede tijd toegewenst, en wellicht zien we elkaar over een jaar weer aan de Veluwerand!

    Jaap

  • 07 Mei 2014 - 19:43

    Koos Voogt:

    Dag Gerco,
    Ik neem voor het eerst kennis van je Amerikaanse verhalen. Om even bij je laatste bijdrage te blijven: wat kan een fiets al niet teweegbrengen; eerst dacht ik, dat je wel ging onderhandelen over de prijs van de fiets, maar je hebt gelijk: ieder het zijne geven! Maar dat viel achteraf wel tegen blijkbaar bij de fietsenmaker. Vertrouwen is een groot goed, maar af en toe controle is vaak nog beter. Ik sta er toch van te kijken wat jij daar weer allemaal presteert. Zo in den vreemde je weg vinden lijkt mij geen sinecure. En dan die plannen om Mexico te bezoeken: salud, dinero o amor? Je bent overigens in het Spaans bespraakt genoeg om je weg daar te vinden. En uitstekende ervaringen om later een aantal uren les te geven!
    Nogmaals met plezier je bericht gelezen. ga zo door!
    Hartelijke groet, koos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerco

Welkom op mijn blog! Ik zal jullie hier op de hoogte houden van mijn belevenissen in de Verenigde Staten. Ik hoop in de tweede week van maart te vertrekken naar San Diego om daar een jaar te gaan werken als (assistent-)projectmanager en vertaler bij een vertaalbureau. Het betreft geen gewone baan, maar een traineeship. Traineeships zijn bedoeld om kennis en ervaring op te doen binnen je eigen vakgebied. Ik heb een jaar als vertaler gewerkt, maar heb geen ervaring met projectmanagement. Ik zie dit als een mooie kans om mijn talenkennis te vergroten (San Diego ligt namelijk tegen Mexico aan, dus er wordt ook veel Spaans gesproken). Daarnaast staat deze werkervaring bij terugkomst goed op mijn cv. En last but not least is San Diego natuurlijk een erg prettige stad om te wonen dankzij het geweldige weer! :)

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 12225

Voorgaande reizen:

12 Maart 2014 - 07 April 2015

Traineeship in San Diego!

Landen bezocht: